Pátek 28. února 2020, svátek má Lumír
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 28. února 2020 Lumír

Cenzuru na iDnesu skrývají za reklamu na kondomy?

11. 01. 2011 21:38:00
Včera jsem si utahoval z reklamy plné chyb, za které by školák schytal pořádnou pětku. Soutěž jinak hodná úcty propagovala prezervativy na webu bezplatných novin, které patří do stáje iDnesu. Ráno mi přišel mail: váš blog jsme stáhli. Cenzura! No jasně, vydavatele naštvala kritika jeho špatné práce. Nakonec to není horké, jak se zdálo, přesto věc stojí za poznámku.

Předně, podle Kodexu blogera iDnesu tady nesmím prozradit značku kondomů, o kterou šlo. Právě uvedení této informace bylo důvodem stažení mého textu mezi soukromé příspěvky. "PR a to i skryté je na blogu iDNES.cz zakázané," napsala mi administrátorka blogů Tereza Boehmová.

Nesmím tady tu značku napsat, ale smím vás odkázat na svůj článek Přečťěte si, co pro vás připravili hvězdy z Metra.

Když si článek přečtete, pochopíte, že hrubky v titulku jsou úmyslné – zrcadlí úroveň textů kritizované soutěže.

Když si jej přečtete, zjistíte také, o jakou značku prezervativů jde – ostatně, v odkazu na příslušné webovky jsem kupodivu název značky uvést mohl.

A když si článek opravdu přečtete, jistě mě nebudete podezírat, že jsem se snažil na blog iDnesu protlačit neplacenou reklamu. Ostatně, ona nejmenovaná značka je ve svém segmentu skutečná jednička, mě k tomu opravdu nepotřebuje.

Kodex je kodex

Během dne jsem si vyměnil řadu mailů s Terezou Boehmovou. "Nikdo z vedení mi to nenařídil. Jen se řídím kodexem," ujišťovala mě hned na začátku.

Vyměnili jsme si spoustu mailů, je jasné, že jsem ji ze začátku podezíral, že její aktivita byla nařízená shora. "Nikdo nám nediktuje, jaké články propagovat a jaké stahovat. Naopak vás mohu ujistit, že jsem dosud nepracovala ve svobodnějším prostředí. Blogy fungují zcela bez zásahu kohokoliv 'shora'. A jediným 'zákonem' je zde kodex. Samozřejmě ani ten není dokonalý a jsou sporné případy," je zhruba to nejpodstatnější z naší dnešní korespondence

Díky její celodenní trpělivosti jí věřím. Není důvod jí nevěřit, má to svoji logiku. Tím spíš, že k večeru, po konzultaci s kolegy adminy, můj článek po vzájemně odsouhlasených drobných úpravách vrátila "do éteru".

Vážím si toho. I když nešetřím kritickou poznámkou kdykoli si ji média vyslouží, obecně je spíše hájím. Ve srovnání se světem u nás existuje svoboda projevu. Kondomovou kauzu považuji za uzavřenou, jen bych rád, kdyby vedení blogů na iDnesu neuplatňovalo kodex tak dogmaticky. (Osobně píšu hodně o reklamě, a to se bez uvádění konkrétních značek dá dost těžko.)

Důvěryhodnost médií dostává na frak

Shodou okolností zrovna minulý týden v Reflexu vyšel článek o zajímavé knize Johna Lloyda, editora Financial Times. Vyplývá z něho, že média začínají být spíše hrobníky, než stážci – v daném případě je řeč o demokracii, ale ono to platí obecně.

Není to téma, o kterém se chci dneska rozepisovat, ale jistě každý z nás, kdo média sleduje, vím že procházejí krizí. Obrovskou. Někteří experti tvrdí, že "stará" média končí, já tomu nevěřím, ale to neznamená, že novinářská branže nepotřebuje zásadní změnu. Návrat ke kořenům.

Deníku Metro budiž ke cti, že když jsem dneska šéfredaktorovi napsal mail, jestli mu nevadí ostuda, jaká už přes měsíc visí na stránkách jeho novin, zařídil nápravu. "Aha, to dělali kolegové z marketingu. Řeknu jim okamžitě, aby to předělali. Díky za upozornění, neviděl jsem to dosud," napsal v reakci na moje upozornění Josef Rubeš, šéfredaktor Metra.

A co slíbil, to se i stalo: za chvilku byl promo web opravený. Mrzí mě, že to teď vypadá, že my marketéři jsme takoví hňupové, kteří nic neumí, ničemu nerozumí, čeština je nezajímá. Ale ne. Metro by se klidně dál prsilo hloupou stránkou, uráželo by Báru Nesvadbovou tím, že ani neví, jak se jmenuje, prostě dnešní média jsou příliš hloupá, příliš povrchní, protože šetří a šetří a šetří...

Což je dobře, ale nás, jejich konzumenty, by mělo urážet, když nám prodávají šunty za pár halířů, jako by šlo o exkluzivní a špičkové zpravodajství. Taková média totiž opravdu jsou v krizi a čeká je brzký krach.

Šprcka jako pointa

Po vzoru našich politiků, kteří formou přílepku dokáží k zákonům týkajícím se A přifařit ustanovení, která by tam nikdo nehledal, takže ani profík právník se v tom pořádně nevyzná, natož aby laik respektoval zákony, využiju pointu článku k otevření lingvistické debaty.

Je slovo šprcka natolik neslušné, že se nedá použít v titulku? Vedení blogů iDnesu mi potvrdilo, že tady bych to slovo použít nemohl. Mně to slovo nepřijde nijak moc vulgární, patří do obecné češtiny, a je spíš slušné, než sprosté. Ostatně, užívá se i jako terminus technicus na vojně, tuším jsem to slyšel mezi tankuisty, přiznám jen, teď přesně nevím, co označuje.

Na obhajobu iDnesu přiznávám: v jazykovém korpusu jsem šprcku nenašel, ač jsem tam našel jiné vulgárnosti!

Autor: Zdeněk Fekar | úterý 11.1.2011 21:38 | karma článku: 12.57 | přečteno: 1991x

Další články blogera

Zdeněk Fekar

Volím Václava Havla. Tedy Michala Horáčka

Naše země nevzkvétá. Kdyby jen to. Ona přímo hnije. Od posledních prezidentských voleb fialový hnus prosakuje z Hradu celou společností, nejnověji zasáhl vládní budovy. Nejvyšší čas vyndat klíče, vyrazit do ulic a zvonit. Končíme!

7.1.2018 v 16:19 | Karma článku: 21.76 | Přečteno: 975 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Josef Nožička

Je korektní ptát se politika na jeho sexuální orientaci aneb kam až média zajdou?

Je ve veřejném zájmu zjišťovat, jakou sexuální orientaci má ten či onen politik? Nebo je naopak něco takového v rozporu se základní novinářskou etikou?

20.2.2020 v 13:20 | Karma článku: 42.94 | Přečteno: 6154 | Diskuse

Jiří Turner

Šídlem do Xavera

A není pochyb, že je do čeho si píchnout. Obliba novináře založená na servilitě k politikům může vyvolat u kolegů ostrou reakci. Přesvědčit se o tom mohl Luboš Xaver Veselý, když si ho vzalo na paškál Šídlovo Šťastné pondělí.

19.2.2020 v 15:43 | Karma článku: 30.46 | Přečteno: 3401 | Diskuse

Jiří Turner

Boris Johnson chce zničit podstatu BBC a naši politikové chtějí udělat to samé s ČT

Důvod je prostý.Vládnoucí garnituře se nelíbí, že si na ně někdo i za peníze jejich voličů otvírá ústa, kritizuje je a zesměšňuje.Likvidace veřejnoprávního média je jednoduchá: zrušení koncesionářských poplatků a politický dohled.

17.2.2020 v 11:10 | Karma článku: 38.84 | Přečteno: 6856 | Diskuse

Tomáš Vyoral

Witowská chce lidem vtloukat do hlavy. Jak typické pro lepší novinářku... Co informovat?

Světlana Witowská z ČT by ráda lidem vtloukala do hlavy, že ukazuje pravdu. Zajímavé, že když jí v živém přenosu redaktor Hynek 3x označil Babiše za bývalého premiéra, pravdu neukázala. Do party lepších novinářů má VIP vstupenku.

12.2.2020 v 10:41 | Karma článku: 42.42 | Přečteno: 2256 | Diskuse

Ladislav Kratochvíl

Akční televizní zpravodajství o orkánu se živými vstupy

19:10:00 Jiří - moderátor ve studiu: „Přes Českou republiku se přehnal orkán Kamila. Jaké škody napáchal a co všechno se stalo, nám řekne Alena, které předávám slovo.“

11.2.2020 v 12:13 | Karma článku: 34.18 | Přečteno: 1896 | Diskuse
Počet článků 78 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2423

Profesí marketér, věčně student, hrdý Evropan... V současnosti se snažím držet kurz jako „kormidelník“ v marketingové flotile e.vox. Cokoli jsem dělal, to jsem byl rád: Pracoval jsem například za pultem jako prodavač, den co den počítal hodnotu portfolia investičních fondů či jako ekonomický novinář. Na iDnes jsem se přestěhoval z blogosféry Respektu. Miluju Londýn, Star Trek a earl grey. Najdete mě i na twitteru: @jackal007.

Najdete na iDNES.cz