Černoši v Česku nemají co dělat. Pobuřuje vás to? Chytli jste se do pasti!
Připomínat, v čem „kauza“ černocha z letáku řetězce Lidl spočívá, je asi zbytečné. Neexistuje snad jediné médium v Česku, které o ní nereferovalo, iDnes nevyjímaje: řetězec prý čelí nevídaným rasistickým útokům netolerantních Čechů.
Pěkná blbost! Češi nejsou rasisti. A jestli někdo rasista je, pak je to pár sluníčkářů, které hloupá hláška na facebooku Lidlu „pobouřila“ a vyprovokovala k masivnému odporu. A protože média mají čím dál méně o čem (skutečně důležitém) ochotu psát, ráda se chytnou podobného nesmysl. Boj proti rasismu, to vypadá na krásnou kauzu. A samozřejmě, rozvášnění čtenáři na obou stranách táborů budou klikat a diskutovat o sto šest. To se to bude prodávat reklama!
Černá kauza není nic než chytře vymyšlená kampaň Lidlu. Prostor v médiích je i při jejich upadajícím významu příšerně drahý – a chytře vymyšlená provokace spolehlivě zabere. Stačí jeden šikovně umístěný černoch (v letáku, v případě Lidlu, nebo v titulku, jako jsem to zvolil já) a o všechno ostatní se postará šeptanda (moderní mladý marketér by napsal „word of mouth technika“).
Myslet si, že jsou Češi rasisti, je vážně pitomost. Kdo to tvrdí, je buď demagog, nebo opravdový hlupák. Černoši, Vietnamci, feministky, gayové a jiní představitelé „diskriminovaných“ skupin jsou kolem nás už desítky let a nikdo nehne ani brvou.
Hitler prodává, černoch taky. A sex (když je dobrý). Prostě: šok
Samotný Lidl už roky pracuje s motivem evropských zákazníků z mnoha zemí. Pokud vím, nikoho to nepobouřilo. Letošní „provokativní“ kampaň je přitom jen slabý odvar toho, co jiné firmy se stejným úmyslem dělají: ve světě marketingu učebnicovým příkladem je Benetton, který narozdíl od Lidlu skutečně šokuje. Lidl to udělal relativně chytře, prostě vsadil na to, že když se v letáku objeví černoch, někdo se chytí (kdoví, jestli si pobouřené reakce na facebook nenapsal sám) a média pak začnou banalitu nadšeně přetvářet v důležité téma. (Podobné pokusy v Česku mají i vysloveně trapné snahy, jako třeba když se nakladatelství Euromedia snažilo předstírat, že z pornografického studia unikly záběry natáčení soulože.)
Každý, kdo trochu přemýšlí a ví něco málo o reklamě, ví, že od samého začátku šlo o úmysl. Marketingově je totiž jasné, že černoch v českém letáku nemá co dělat! To není rasismus ani xenofobie, ale marketing je v zásadě nudná profese, která vychází z odvoditelných reakcí a kalkulací. Nabízí věci „typickému zákazníkovi“, představiteli cílové skupiny, čili prostě zákazníkovi, který je „průměrným“ zájemcem o dané zboží. Černoši u nás běžně nežijí, nepředstavují 80 % všech obyvatel, proto logicky do letáku nepatří. Hezky to na Médiáři popisuje Marek Prchal, narozdíl od něj jenom tvrdím, že ze strany Lidlu nešlo o dodatečné žehlení průseru, ale od samého začátku naplánovanou kampaň. Třeba Security magazín si všiml, že stejný model Lidl nasadil i v Polsku, slovenským zákazníkům naservíroval mulatskou holčičku.
Takže, nechme kauzu usnout. Raději si pusťte video, na kterém neznámý kameraman zachytil reakci Adolfa Hitlera, když objevil černocha v letáku Lidlu :-)
Zdeněk Fekar
Grilovat šéfa Českých drah kvůli milence je pokrytecké
Řekl, že chce, aby železnice přestala být manželkou, se kterou být musíme, ale byla milenkou, která nám dělá radost. Je to opravdu skandální vyjádření? A opravdu nevěděl, co říká?
Zdeněk Fekar
Česká televize rozděluje společnost
Nic nového pod sluncem. Sedmnáctý listopad zase ukázal rozdíl mezi profesionální novinařinou a „veřejnoprávní“ propagandou vysílanou z Kavčích hor. Vláda má přitom velký problém, před kterým by neměla zavírat oči.
Zdeněk Fekar
Komerční banka digitalizuje jenom na papíře
Digitalizace všeho je teď jasný trend. Dobrý trend. Sám už všechno, co jde, zařizuju online. Proto mě docela pobavila nedávná zkušenost, jak třetí největší banka u nás postupuje při zrušení účtu založeného online.
Zdeněk Fekar
Bylo vypálení Lidic stejně správné jako zrušení víz pro Rusy?
Postsovětské země Evropské unie volají po zákazu vydávání víz Rusům. Všem Rusům. Všichni do jednoho patří k jedné zdi, tedy pardon, stejnou měrou odpovídají za válku proti Ukrajině. Princip kolektivní viny je zpátky!
Zdeněk Fekar
Petr Fiala jako premiér končí
Stačí sledovat jeho kroky a je to jasné. Premiér Petr Fiala už nechce být předsedou vlády. Jenom zatím nenašel odvahu veřejně to říct.
Zdeněk Fekar
Poslední týden přiměřených depresí Zory Š.
„Děkuju, drahoušku, jakmile to půjde, musíme udělat naši každoroční schůzku o akci, kterou pak zase zrušíme. Chybí mi to, amigo. Hlavně to zdraví, hlavní i pohlavní.“
Zdeněk Fekar
Česko hledá premiéra: Andrej Babiš umřel
Už dlouho hodně věcí naznačovalo, že Andrej Babiš jako premiér není úspěšný a končí. Dneska večer umřel. Česko potřebuje schopného šéfa, který ho nahradí.
Zdeněk Fekar
Povinné dýško je nesmysl
Jeden pražský vinárník si pořádně naběhl. Kvůli koronaviru méně vydělává a tak chce, aby místo něho zaměstnance víc platili hosté. Učebnicová ukázka špatně zvolené formy komunikace. Spropitným host vyjadřuje svoji spokojenost.
Zdeněk Fekar
Prý jsme ve válce. Zvolme si válečnou vládu!
Je vám jedno, kdo spravuje věci veřejné, nebo vám dokonce vyhovuje současná vláda nemehel Andreje Babiše? Pokud ne, přemýšleli jste už někdy, jak Česko posunout někam, kde se méně řeční a víc dělá? Jsem naivní, ale mám plán.
Zdeněk Fekar
Nebuďte udavači! Dodržujte karanténu. A choďte na procházky
Smrtící virus na nás útočí ze všech stran. Je ho plný internet, televize, sociální sítě. Jen vystrčíš nos na ulici a jsi mrtvý... Lidi, neblázněte! Situace je vážná, ale víc než cokoli jiného teď potřebujeme zdravý rozum.
Zdeněk Fekar
Věříte vládě nebo na ni máte vztek?
Nouzový stav kvůli koronaviru platí od neděle. Pár dní předtím už vláda žonglovala se zákazy. Premiér Babiš se prsí, že jeho vláda patří k nejlépe reagujícím, na sociálních sítích to ale schytává pro neschopnost. Kdo má pravdu?
Zdeněk Fekar
Volím Václava Havla. Tedy Michala Horáčka
Naše země nevzkvétá. Kdyby jen to. Ona přímo hnije. Od posledních prezidentských voleb fialový hnus prosakuje z Hradu celou společností, nejnověji zasáhl vládní budovy. Nejvyšší čas vyndat klíče, vyrazit do ulic a zvonit. Končíme!
Zdeněk Fekar
Rusům patří dík za tanky v roce 1968
V noci na neděli jsem si zase pouštěl album dobových krylovek. Patří to k tradici jednadvacátého srpna. Uvědomil jsem si přitom, že bychom vlastně za sovětskou okupaci Československa měli být vděční.
Zdeněk Fekar
Chucpe je, když neziskovka kope za svůj zisk
Věřili byste tomu, že některé neziskovky, které mají v názvu "pomoc uprchlíkům", jsou ve skutečnosti v penězích se topící spolky lobbistů hájících svoje výnosné kšefty?
Zdeněk Fekar
Pejsek s kočičkou upekli pro PPF večer plný zábavy, sexu a práce
Příští čtvrtek se v pražských Holešovicích buď odehraje premiéra špičkové akce spojující byznys a šou, nebo jeden obrovský marketingový průser. Sám jsem zvědavý, jestli první akce tohoto typu nebude nadlouho i poslední.
Zdeněk Fekar
Mind the gap
„Nemám čas. Zase nemám čas. Ach jo.“ Tohle asi znáte. Nešlo by to ale jinak? Proč vlastně pořád „nemáme čas“? A kam vlastně spěcháme?
Zdeněk Fekar
Jak je možné, že parlamentní Výbor pro obranu má ve vedení komunistického agenta Moskvy?
Rozhodnutím strany doktor, totalitní lampasák a současný komunistický poslanec soudruh Alexander Černý, je pobouřený tím, že přes české území projede konvoj spojeneckých vojsk. Že ho huba nebolí
Zdeněk Fekar
„S pravdou je to jako s prdelí“
Tuhle větu bych sem normálně nesměl napsat. Ale protože ji kdysi řekl respektovaný polský prezident Lech Wałęsa, dostal jsem od šéfů blogosféry laskavé povolení. Soudruzi, tak děkuju za krásný příspěvek do diskuse, co si smíme myslet a říkat a co je zakázané.
Zdeněk Fekar
Připos*anost je na h*vno
Cinkali jsme klíči na Václaváku, abychom si nesměli myslet a říkat, co chceme. Tak vypadá česká demokracie, vzor 2014. Nechci se nikoho dotknout, ale tohle je pěkně na p*ču!
Zdeněk Fekar
Proč Česká televize investuje do netransparentního sdružení?
Na začátku byla nevinná otázka. Na konci je zjištění, že naše veřejnoprávní média utrácejí nejspíš statisíce až miliony za členství v občanském sdružení, aniž by bylo přesně jasné, co z toho mají. Pikantní na všem je, že peníze koncesionářů se utrácejí v instituci, která by měla dbát na etiku v reklamní branži.
předchozí | 1 2 3 4 5 | další |
- Počet článků 89
- Celková karma 25,16
- Průměrná čtenost 2332x
Seznam rubrik
- Lidé a život
- Knajpy a šenky
- Svět byznysu
- Mediální rybník
- Politický cirkus
- Planeta knih
- Nastavené zrcadlo
- Dekatvíty