Proč Česká televize investuje do netransparentního sdružení?

31. 12. 2013 7:07:07
Na začátku byla nevinná otázka. Na konci je zjištění, že naše veřejnoprávní média utrácejí nejspíš statisíce až miliony za členství v občanském sdružení, aniž by bylo přesně jasné, co z toho mají. Pikantní na všem je, že peníze koncesionářů se utrácejí v instituci, která by měla dbát na etiku v reklamní branži.

Nikdy mě nenapadlo, že by na Radě pro reklamu bylo něco sporného. Ukázalo se, že spolek vynášející verdikty, která reklama je v pořádku a která by se měla z médií stáhnout, je tajuplný jako sekta z devatenáctého století.

V hodině věnované etice v reklamě padla zdánlivě jednoduchá otázka: kolik stojí členství v Radě pro reklamu a zda veřejnoprávní instituce platí stejně vysoký příspěvek.

Rada pro reklamu netransparentně mlčí

Slíbil jsem studentům, že to zjistím, a tak jsem 6. října stejnou otázku odeslal na sekretariát rady. Už následující den mě čekala v mailu odpověď: "Členský příspěvek pro členy Rady pro reklamu je stanoven tak, aby byly pokryty náklady na provoz sekretariátu (nájem, telefony atd.). Členy Rady jsou organizace činné v reklamním průmyslu, mají stejná práva i povinnosti. Výše členského příspěvku pro daný rok je pro všechny členy stejná. Např. Česká televize jako veřejnoprávní instituce platí stejný poplatek."

Zajásal jsem a povzdechl si zároveň. "Jak vysoký je členský příspěvek?" I po dvou urgencích Rada pro reklamu zarytě mlčí.

Novinářský instinkt mi říká: tady něco smrdí. Členství asi nebude stát tisíc korun ročně, ani měsíčně, spíš stovky tisíc, ne-li miliony. Ostatně, Rada pro reklamu má sídlo v drahém Kaiserštejnském paláci na Malostranském náměstí v Praze.

Pro reklamní agentury a pro zadavatele je členství určitě přínosem. Proč ale má reklamní soud financovat z peněz poplatníků právě Česká televize? Tím spíš, když si neustále stěžuje, že nemá dost peněz na plnění svých povinností a jeden veřejnoprávní pořad za druhým z obrazovky stahuje?

Česká televize tutlá, kolik a proč utrácí

Je jasné, že jsem se s pštrosí taktikou Rady pro reklamy nespokojil a tak jsem 2. prosince odeslal stejný dotaz tiskové mluvčí České televize Alžbětě Plívové.

Vlastně mě ani nepřekvapilo, že mluvčí veřejnoprávní instituce na dotazy veřejnosti reaguje typicky veřejnoprávně: mlčí.

Nechal jsem ji mlčet patnáct dní, než jsem se jí se svým dotazem připomenul. Trochu jsem ho rozšířil: "Je pěkné, že na webu máte Etický kodex komunikace, ale ještě hezčí by bylo jej dodržovat. Tajnůstkářské mlčení ve mně vyvolává čím dál větší zvědavost. Začínám si říkat, že asi musí jít o dost peněz, které televize utrácí, a možná zbytečně? Co vám vlastně přináší členství v Radě pro reklamu, a proč vlastně jste členy, když nejste komerční televize?"

Právě uplynulo dalších čtrnáct dní a mluvčí České televize dál mlčí. Člověk nad tím nemusí moc složitě přemýšlet, aby mu bylo jasné, že z Kavčích hor posílají na Malostranské náměstí příspěvek víc než štědrý, přičemž o efektivitě peněz utracených v neprůhledném sdružení se dá spolehlivě pochybovat.

Máslo na hlavě má ale nejenom Česká televize. Členem sdružení je i Český rozhlas. Prozradí veřejnoprávní rádio, kolik a proč za křeslo v radě platí?

Na Slovensku rada funguje lépe

Za pozornost stojí ještě dvě věci: webové stránky Rady pro reklamu jsou odporně amatérské, odkazují na dokumenty ve wordu či pédeefka. Naopak slovenská Rada pre reklamu má webovky, za jaké se profíci nemusí stydět.

A zajímavé je i prostudovat si seznam členů slovenské rady: veřejnoprávní média tady nenajdete.

Autor: Zdeněk Fekar | úterý 31.12.2013 7:07 | karma článku: 27.36 | přečteno: 762x

Další články blogera

Zdeněk Fekar

Grilovat šéfa Českých drah kvůli milence je pokrytecké

Řekl, že chce, aby železnice přestala být manželkou, se kterou být musíme, ale byla milenkou, která nám dělá radost. Je to opravdu skandální vyjádření? A opravdu nevěděl, co říká?

27.1.2024 v 17:11 | Karma článku: 25.16 | Přečteno: 1896 | Diskuse

Zdeněk Fekar

Česká televize rozděluje společnost

Nic nového pod sluncem. Sedmnáctý listopad zase ukázal rozdíl mezi profesionální novinařinou a „veřejnoprávní“ propagandou vysílanou z Kavčích hor. Vláda má přitom velký problém, před kterým by neměla zavírat oči.

19.11.2022 v 23:54 | Karma článku: 34.09 | Přečteno: 1025 | Diskuse

Zdeněk Fekar

Komerční banka digitalizuje jenom na papíře

Digitalizace všeho je teď jasný trend. Dobrý trend. Sám už všechno, co jde, zařizuju online. Proto mě docela pobavila nedávná zkušenost, jak třetí největší banka u nás postupuje při zrušení účtu založeného online.

2.9.2022 v 17:24 | Karma článku: 15.41 | Přečteno: 910 | Diskuse

Zdeněk Fekar

Bylo vypálení Lidic stejně správné jako zrušení víz pro Rusy?

Postsovětské země Evropské unie volají po zákazu vydávání víz Rusům. Všem Rusům. Všichni do jednoho patří k jedné zdi, tedy pardon, stejnou měrou odpovídají za válku proti Ukrajině. Princip kolektivní viny je zpátky!

14.8.2022 v 21:05 | Karma článku: 25.34 | Přečteno: 745 | Diskuse

Další články z rubriky Média

Jaroslav Herda

Psala o strachu voličů Zemana ve svém blogu jinak, než jak napsaly Parlamentní listy.

Pedagožka, spisovatelka, blogerka a mluvčí Společnosti učitelů českého jazyka paní Veronika Valíková Šubová oslovila kováře - redakci Parlamentních listů.

28.3.2024 v 7:22 | Karma článku: 16.42 | Přečteno: 584 |

Martin Faltýn

Trochu se nám ty (dez)informace rozmáchly

Zažil jsem poměrně drzý článek, navážející se do jistých aktivit. Cožpak, to navážení by bylo v pořádku. Horší bylo, že autor neochvějně odkazoval na důkazní fakta. Což byla ovšem speciálně z jeho strany dezinformace, jako hrom!

18.3.2024 v 9:09 | Karma článku: 28.03 | Přečteno: 3851 | Diskuse

Jan Pavelec

ČT je hlásnou troubou pětikoalice

Je to zjevné ze způsobu vedení TV debat, z otázek, kterou jsou kladeny, z odpovědí, které jsou souhlasně rozvíjeny nebo naopak nesouhlasně ostrakizovány, a hlavně z témat, která jsou nastolována nebo naopak zcela ignorována.

9.3.2024 v 9:35 | Karma článku: 20.98 | Přečteno: 368 |

Jaroslav Herda

Do politiky často vstupují pohádky, někdy i drogy.

Když děti politiků experimentují s drogami, mohou nastat nečekané situace, však v tomto případě, v samém závěru příběhu, je droga jako příčina nedorozumění nakonec vyloučena. I nedorozumění.

4.3.2024 v 23:45 | Karma článku: 7.56 | Přečteno: 226 | Diskuse

Jiří Turner

Prima zprávy

Pamatuji, jak za bolševika byla média přehlídkou vítězství, úspěchů, pozitiv a jistot. Dnes jsou to katastrofy, neúspěchy, hrozby, varování, katastrofální vyhlídky a prognózy vyvolávající strach, nejistotu, zklamání a skepsi.

4.3.2024 v 14:27 | Karma článku: 30.53 | Přečteno: 796 | Diskuse
Počet článků 89 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2332

Profesí marketér, věčně student, hrdý Evropan... V současnosti se snažím držet kurz jako „kormidelník“ v marketingové flotile e.vox. Cokoli jsem dělal, to jsem byl rád: Pracoval jsem například za pultem jako prodavač, den co den počítal hodnotu portfolia investičních fondů či jako ekonomický novinář. Na iDnes jsem se přestěhoval z blogosféry Respektu. Miluju Londýn, Star Trek a earl grey. Najdete mě i na twitteru: @jackal007.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...